Arbeidsmarkt en scholing vormen een van de speerpunten in zowel het Klimaatakkoord als de Topsectorenaanpak; twee beleidsterreinen die binnen de Topsector Energie (TSE) al langer samenvielen maar nu nog steviger verstrengeld raken in het eind 2019 gelanceerde Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid. Voldoende beschikbaarheid van goed gekwalificeerde mensen op de arbeidsmarkt is een belangrijke randvoorwaarde voor het oplossen van de klimaat- en energievraagstukken en de hieraan gekoppelde Meerjarige Missiegedreven Innovatieprogramma’s (MMIPs). De topsectoren beogen daarom innovatieactiviteiten te koppelen aan Learning Community's, zodat de ontwikkeling van vaardigheden en verspreiding van kennis inspelen op de innovatierichtingen waar aan gewerkt wordt – en vice versa. In dit onderzoek is gekeken naar de koppeling bij de aanvragen binnen de regeling Missiegedreven Onderzoek, Ontwikkeling en Innovatie (MOOI). De regeling richt zich op projectontwikkeling voor 'Wind op zee', 'Hernieuwbare elektriciteit op land', 'Gebouwde omgeving' en 'Industrie'.

Een centraal element van de koppeling is de Learning Community. Dit begrip is als volgt gedefinieerd: in een Learning Community werken bedrijven, onderwijsinstellingen en onderzoeksinstellingen nauw samen en wordt leren, werken, innoveren en onderzoeken met elkaar verbonden. Dit brengt samenhang tussen innovaties in bedrijven, het onderzoek van kennisinstellingen (kennisontwikkeling), de opleiding van studenten en de bijscholing van werkenden (een leven lang ontwikkelen). Het uiteindelijke doel is via die verbinding tot versnelling te komen in het toepasbaar maken van innovaties en in de opschaling van het toepassen van innovaties. In onderstaande figuur is de samenhang tussen de drie onderdelen weergegeven:

Daarbij worden de volgende definities gehanteerd voor innoveren, leren en werken:

  • Innoveren: Activiteiten gericht op het gezamenlijk ontwikkelen van innovatieve oplossingen, zoals het ontwikkelen van nieuwe methoden en technieken, processen, producten en diensten, halffabricaten, experimenten en prototypes. Binnen deze activiteiten is leren een proactief onderdeel van het proces van innoveren.
  • Leren: Activiteiten gericht op het beter laten aansluiten van opleidingen op de arbeidsmarkt zodat studenten met up-to-date kennis en vaardigheden de arbeidsmarkt betreden, zoals het opnemen van innovaties in het onderwijsaanbod
  • Werkend leren: Activiteiten gericht op het vermogen van werkenden om te kunnen inspelen op innovatieprocessen (waaronder het kunnen toepassen van nieuwe technieken en processen), zoals het opleiden, bijscholen en faciliteren van medewerkers in een hybride omgeving (een leven lang ontwikkelen).